2x Petter Smart

29.3.11

På Kjevik har Jens Eirik Norberg og Tom Johansen bygget egen NH90-simulator. Delene fant de hos skraphandlere og Clas Ohlson.

 

KREATIVE: Jens Eirik Norberg (t.v.) og Tom Johansen har bygget en NH90-simulator for trening av teknikere og piloter.
KREATIVE: Jens Eirik Norberg (t.v.) og Tom Johansen har bygget en NH90-simulator for trening av teknikere og piloter.


– Det har vært store forsinkelser i forbindelse med anskaffelsen av NH90. Men i stedet for å tvinne tommeltotter, startet vi med å bygge denne simulatoren, forteller løytnant Norberg og kaptein Johansen.
De to instruktørene ved Luftforsvarets skolesenter på Kjevik har tatt plass i hver sin stol med et virvar av knapper, brytere og dataskjermer rundt seg. Siden 2005 har de lagt ned utallige timer i arbeidet med å lage en NH90-simulator som skal brukes i treningen av teknisk og operativt personell.
– Vi kaller dette en prosedyretrener. Målet er økt systemforståelse av den tekniske funksjonaliteten til helikopteret. Her kan man gjennomføre mengdetreningen til en billig penge, forklarer de.

Puslespill. Med et budsjett på en halv million kroner har de skapt et produkt som har fått oppmerksomhet langt utenfor det lille fagmiljøet på Kjevik. Da deler av systemet ble presentert på en treningskonferanse i Tyskland, var det mange som fikk hakeslepp. Programvaren fikk nemlig plass på en liten USB-minnepinne.
– Alternativet i dag er flysimulatorer som koster flere millioner euro, forteller de.
Prosedyretreneren består av fire dataskjermer i en spesiallaget ramme som visuelt sett er identisk med cockpiten i en NH90. Alle avstander er målt med millimeters nøyaktighet. Norberg og Johansen har også tatt tiden fra man trykker på en bestemt knapp til man får informasjonen opp på skjermen. De har til og med installert høyttalere som produserer 95 desibel med rotor­støy for å gjenskape lydnivået i cock­piten. Det mest oppsiktsvekkende er likevel hvordan
de gikk fram for å bygge simulatoren.
– Det var litt av et puslespill. Alt er bygget på Kjevik, derfor brukte vi mye tid på å finne deler til simulatoren. Noe er kjøpt billig hos Clas Ohlson, sånn som denne til 39,90, sier Norberg, og peker på en liten metallspak.
– Andre deler kommer fra gamle lydanlegg ­eller kasserte fly. Og setene er fra en BMW. De fikk vi hos en skraphandler for 700 kroner. Skulle vi kjøpt originale flyseter, hadde nok budsjettet fort blir sprengt. Vi har vært veldig bevisste på gjenbruk, og simulatoren burde vel egentlig vært svanemerket, ler de.

GJENBRUK: Knappene i «cockpiten» kommer fra Clas Ohlson, gamle lyd­anlegg og kasserte flydeler.
GJENBRUK: Knappene i «cockpiten» kommer fra Clas Ohlson, gamle lyd­anlegg og kasserte flydeler.

Revolusjonerende. De to instruk­tørene deler lidenskapen for flyging og har gjort store deler av arbeidet på fritiden. Tom Johansen var ansvarlig for programmeringen med utgangspunkt i «Windows Flight Simulator». Begge to har allerede foretatt flere hundre virtuelle landinger på fregatt med NH90. Hensikten med simulatoren er likevel ikke primært å lære ­piloter å fly, men å gi dem forståelse av hvordan helikopteret fungerer.
– NH90 blir et revolusjonerende ­system. Tidligere måtte man gå gjennom motoren med lommelykt og forstå mekanikken. Nå setter man seg i cockpiten og får all informasjonen digitalt. Derfor er prosedyretreneren et svært viktig verktøy. Vi skulle gjerne hatt mer tid til å øve i den, sier sjefen for operativ test og evaluering av NH90, oberstløytnant Rolf Folland.
Han understreker viktigheten av å utnytte spesialkompetansen som finnes på Kjevik.
– Helikopterinvesteringen på 5,8 milliarder kroner er helt avhengig av at en håndfull mennesker har denne kunnskapen, sier han.
Sammen har de to «simulator-snekkerne» bidratt til at Luftforsvarets skolesenter er i toppsjiktet internasjonalt innenfor treningsmateriell til NH90.
– Det viktigste er at man har utviklingsmuligheter og får være kreativ. Vi har opp­arbeidet stor kompetanse på Kjevik. Da vi så behovet for denne typen simulator, var det derfor naturlig å bygge den lokalt. Vi har også vært på kurs på AgustaWestland-fabrikken som produserer helikopteret. Men etterhvert var det instruktørene deres som spurte oss om informasjon og ikke omvendt.

SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
Foto: ARNE FLAATEN

 

 

Idium Portalserver 3.0idium webpublisering