Achtung – achtung!

02.4.08

Er det en bil? En båt? Eller kanskje et fly?

RUSSER I FARTA: Luftputebåten Gaz trives best på åpne flater, som Nedrevann i Porsanger. Foto: TORBJØRN LØVLAND.
RUSSER I FARTA: Luftputebåten Gaz trives best på åpne flater, som Nedrevann i Porsanger. Foto: TORBJØRN LØVLAND.


På Porsangmoen tester et team på seks personer fra den tyske hæren luftputebåten Gaz Mars 702.
– Vi oppnår en toppfart på 100 kilometer i timen, men har ingen bremser. Denne russeren er slett ikke enkel å manøvrere, påpeker oversersjant Jörgen Tutocz.
Det tyske forsvaret vurderer å anskaffe den russiskproduserte modellen. Å kjøre – eller kanskje det heter fly – luftputebåt krever lang erfaring. Anslagsvis ett år. Og så lang tid har ikke tyskerne som tester på Porsangmoen hatt – selv om dette er prototype nummer to.
– Denne fikk vi i desember. En 125 hesters dieselmotor sørger for både oppdrift og fremdrift. På islagt underlag går det fort fremover, og da er også bremseeffekten svært dårlig. På vann og fast grunn bremses det når fartøyet slippes ned mot underlaget, forklarer Tutocz.

Setter seg fast. Vi fyker avgårde på islagte Nedrevann i Porsanger, men føler at kontakten med underlaget er fraværende. Sideroret bak propellen retter luftstrømmen slik at fartøyet svinger. Det er også montert to høyderor.
Verre er det å kjøre nedoverbakke en glatt skogsvei. Da er det nærmest bare å la det stå til. To ganger må mannskaper trå til når Gaz-en har kjørt seg fast i krattet og ikke klarer å rygge ved å reversere propellen.
– Flere nasjoner har luftputebåter, amerikanerne har en som kan frakte stridsvogner. Dette er en liten sak som kan ta inntil fem personer. Vi ser for oss at den kan benyttes i åpne områder, være seg i sumper eller i en ørken – og ikke minst der hvor det er fare for miner. Trykket under båten er så lite at det ikke utløser sprengladninger, for to vifter sørger for at skroget normalt ikke treffer underlaget, forteller oversersjanten.
Han forklarer at et «skjørt» foran og bak slipper ut overskuddsluft og fanger opp hindringer.

Halv million. To uker i Finnmark skulle teste russeren i skikkelig vinter. Teamet vil ikke si så mye om resultatene etter testingen, men F kjenner til at motorfestene måtte forsterkes. Kraftige stigninger er vanskelig å klatre opp, men med litt fart kommer båten over kneiker. Selv bruker Russland slike farkoster til vakthold rundt atomanlegg. De er bygd som gummibåter med aluminiumsramme, har rød og grønn lanterne samt lys og varmeapparat i kupeen. Den sivile versjonen koster en halv million kroner, men en militær utgave vil bli dyrere. Tekniker Thomas Wahl viser frem luftputebåtens doble pontongsystem. En reservepontong blåses opp ved punktering.
– Det bør ikke være store hindringer der vi kjører – helst ikke høyere enn 20 centimeter. Også skarpe gjenstander kan skade pontongene, sier han.
Gaz Mars 702 veier 1300 kilo, er nesten sju meter lang og tre meter bred. Den har ratt og instrumenter som i en bil, men egne spaker regulerer turtallet på vifta under og den firebladede propellen bak. Og altså ingen bremsepedal.

TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering