Beltebilen

23.2.11

På Porsangmoen tester det tyske forsvaret en krysning mellom skuter og firhjuling.



Tyske marinejegere er i Finnmark på andre vinteren for å teste firehjulinger eller såkalte ATV-er (all terrain vehicle). Men hjulene på disse rattstyrte firehjulsdrevne kjøretøyene er byttet ut med beltesett, slik at man kan kjøre i relativt dyp snø.

– I fjor testet vi totaktere mot firetaktere. I år har vi bare med oss 800 kubikks firetaktere, og de foreløpige resultatene er gode, sier testsjef Peter i spesialstyrken SEKM. Disse spesialsoldatene ønsker ikke å publisere fullt navn.

Seks kjøretøyer har den lille gruppen med seg. De to mest interessante modellene har like store motorer, men den ene er bygd som en rask fartsmaskin, mens den andre er en arbeidsmaskin med lastevekt på nesten 700 kilo. Beltene gir ekstra bakkeklaring.

– De er lette å kjøre – det betyr enklere opplæring enn på skuter, hvor kroppen brukes i større grad for å styre. I Tyskland har vi vel noen dusin av disse lette terrengkjøretøyene, men vi kommer til å anskaffe flere. Erfaringene er gode, beltesettene er av bedre kvalitet enn de første som kom på markedet. Jeg vil tippe at vi heretter kjøper beltesett til alle ATV-ene vi anskaffer, sier Peter.

Traktor. F får prøvekjøre de tyske testmodellene. Og uten at vi tok fatt på de helt store utfordringene, virker det mer som å kjøre traktor enn skuter – med automatgirkasse og ratt med elektrisk servostyring. I motsetning til på skuter trenger man ikke flytte kroppsvekten for å klare vanskelige svinger. Du sitter fastspent i sikkerhetsbeltet.

Helårskjøretøy. De tyske alpejegerne bruker skuter, men i områder med korte vintre og begrenset snødybde er et helårskjøretøy å foretrekke. Og Peter forteller at det i sivil sektor i Tyskland er svært mange som kjører ATV-er med belter hele året. Passasjeren sitter på siden, det betyr at modellen er bredere enn den norske varianten hvor passasjeren sitter bakpå. En liten lastekasse bak og veltebøyle hører med. Modellen som anskaffes til militær bruk vil blant annet få våpenfeste og infrarødt belysningsutstyr. Flere ATV-modeller kommer også med diesel eller elektrisk motor.

Lavere toppfart. Også Alliert treningssenter på Porsangmoen har utstyrt en av sine sekshjulinger med belter. Den midterste akslingen er blindet, slik at det blir et belte i hvert hjørne. Major Kjetil Hanssen durer gjennom snøfonnene som om han aldri har gjort annet, både for- og bakover. Men de norske Polaris-modellene har sykkelstyre.

– Dette kan kanskje være et kjøretøy også i Norge – der vinteren ikke er lang. Da kan man klare seg med én type ATV hele året. Beltesettet koster nærmere 40 000 kroner, og det er en relativt enkel jobb å skifte fra hjul til belter. Fremkommeligheten er god, men uten servo er styringa tung, forteller Hanssen.

Arild Sundby i Polaris Norway opplyser at det er økende interesse for belter til ATV-ene:

– Det finnes også egne belter for helårsbruk. Men en ATV vil aldri kunne bli som en skuter, i alle fall ikke når det gjelder fart. I praksis ligger toppfarten med belter under 50 kilometer i timen, og en må påregne mer vedlikehold enn når man kjører på hjul, sier Sundby, som er salgsansvarlig mot Forsvaret.

Hvorvidt norske styrker vil ta denne type beltekjøretøyer i bruk, er uvisst:

– Vi jobber med reanskaffelser av ATV-er. Etter operative behov kan det jo være aktuelt å undersøke belteløsningen nærmere, men i dag har vi ingen konkrete planer om slike innkjøp, sier oberstløytnant Roy Ulset Johnsen, fagsjef Istar i Hæren.

TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no

 

ATV med belter

Fabrikant: Polaris (USA)
■ Modeller: Ranger HD, 800 EFI og norske Forsvarets Big Boss 6 x 6
■ Motorer: 780 kubikk, vannkjølt ca 40-50 HK
Elektrisk start
■ Gir: En form for automatkasse
■ Bakkeklaring med hjul: 26-30 cm
■ Tørrvekt: Fra 400 til 570 kilo
■ Lasteevne: 360-680 kilo
■ Toppfart med hjul: ca. 80 km/t

■ Fabrikant: Polaris (USA)

■ Modeller: Ranger HD, 800 EFI og norske Forsvarets Big Boss 6 x 6

■ Motorer: 780 kubikk, vannkjølt ca 40-50 HKElektrisk start

■ Gir: En form for automatkasse

■ Bakkeklaring med hjul: 26-30 cm

■ Tørrvekt: Fra 400 til 570 kilo

■ Lasteevne: 360-680 kilo

■ Toppfart med hjul: ca. 80 km/t

Idium Portalserver 3.0idium webpublisering