Trebane til fjells

30.6.10

Forsvaret bygger kjøreløyper for sekshjulinger. Banene har glass-fiberarmert netting og impregnert treverk.

 

TREBANE: Slik ser de nye kjøreløypene for lette terrengkjøretøyer ut. Foto: ANDERS HAMNES
TREBANE: Slik ser de nye kjøreløypene for lette terrengkjøretøyer ut. Foto: ANDERS HAMNES


Man kan nok diskutere hvorvidt plankeveien er mer synlig enn dype hjulspor, men den gir i alle fall bedre framkommelighet:
– Plastnettet alene var ikke robust nok. Vi har lagt impregnerte treplanker oppå nettet, og da får vi en solid trasé for kjøretøyene, men det betyr også en fordyrelse i forhold til bare å bygge med geonett, sier major og EBA-koordinator Tor Kristian Pettersen ved Garnisonen i Sør-Varanger.
48 millioner kroner har GSV brukt på å bygge kjøreløyper langs russergrensa, og det er søkt om ytterligere tolv millioner kroner for å fullføre prosjektet. Totalt er det snakk om 73 kilometer trasé, hvorav knapt halvparten består av plank og netting. I tørre partier har man klart seg med bare netting under hjulene.
– Treplanken er jo mer synlig enn bare nettingen, men den ligger slik at den er lite sjenerende, og åpningen mellom plankene er slik at reinsdyr ikke skal gå seg fast. Også reindriften vurderer å ta i bruk denne byggeteknikken i sine mest brukte traseer, sier Pettersen.
Snøscooterpatruljene bruker de samme kjøreløypene langs riksgrensa på vinteren. I overgangen mellom barmark og snødekke må det imidlertid kjøres forsiktig med scooter, slik at ikke styrejernene på scooteren ødelegger nettingen som etter hvert gror fast på bakken. Det var i Porsanger Forsvaret først prøvde plastnetting i kjøreløypene. I Mauken skytefelt er liknende forsterkninger av løypene foretatt i bløte områder. Der vil de i sommer også prøve seg med sibirsk lerk, som skal holde lenger enn impregnert furu.
– Sibirsk lerk er ikke mye dyrere og skal vare lengre enn impregnert furu, og da blir det også mer miljøvennlig, sier miljøvernoffiser Anders J. Hamnes.
Det var svensk forskning som satte Forsvaret på sporet av geonett i plast. Men netting alene viste seg altså for svakt og det ble dype hjulspor. De to siste årene har treverket kommet på plass, og selv om man må ut av løypa for møtende trafikk, har dette ikke bydd på problemer.

TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no

Idium Portalserver 3.0idium webpublisering